La CUP vol que el Consell Plenari es posicioni per garantir el dret a la Interrupció Voluntària de l’Embaràs (IVE) al sistema públic

La formació porta la proposta per garantir l’IVE al sistema públic en format de moció al Ple d’aquest divendres. Aquesta moció s’emmarca dins la campanya que està desenvolupant la CUP a nivell nacional sobre el dret a l'accés a la interrupció voluntària de l'embaràs (IVE) al sistema sanitari català i que s’ha presentat tant al Parlament de Catalunya com a municipis d’arreu del territori.

Les cupaires exposen que onze anys després de l’aprovació de la Llei Orgànica 2/2010, la Generalitat de Catalunya no ha estat capaç d’integrar la pràctica de l’IVE dintre la cartera de serveis dels centres sanitaris públics, “fet que possibilita que s’estiguin externalitzant a centres sanitaris privats especialitzats”. D’aquesta manera, “es genera un negoci encobert amb els avortaments voluntaris a la privada, facilitant la criminalització i assenyalament de dones i professionals” i vulnerant reiteradament el dret a les dones de ser ateses a la xarxa sanitària pública dels Països Catalans.

La CUP explica que aquesta problemàtica es veu accentuada en territoris rurals on, davant l’absència de clíniques concertades especialitzades i ASSIR autoritzats per fer avortaments, “les dones són obligades a fer molts quilòmetres per poder exercir el seu dret a l’IVE, amb el cost econòmic i de temps que això els suposa”. En el cas del Principat, la situació és “terriblement flagrant” a la zona de l’Alt Pirineu i Aran i a les Terres de l’Ebre.

En el cas concret de la ciutat de Tarragona, malgrat l’IVE de menys de 9 setmanes a través del mètode farmacològic està garantit pel servei públic, quan la interrupció té lloc entre les 9 i 14 setmanes es deriven a una clínica privada a través d’un concert amb el Servei de Salut. Amb tot, en el cas de les interrupcions passades les 14 setmanes de gestació, les tarragonines s’han de desplaçar fins a Barcelona.

Entre els acords de la moció, les anticapitalistes proposen acordar exigir al Departament de Salut la creació d’Unitats Especialitzades en la IVE als hospitals de referència de cada regió sanitària i garantir ASSIR autoritzats per dur a terme avortaments  farmacològics en totes les regions sanitàries; garantir l’IVE instrumental de més de 14 setmanes en hospitals de referència de cada regió sanitària; anul·lar els convenis públics o contractes amb els centres sanitaris que tinguin com a mandat institucional objectar i no oferir el servei a la demanda d'avortament; o que no es produeixin objeccions col·lectives ni institucionals en la pràctica de la IVE en centres que rebin diners públics.

Tarragona, Països Catalans, 21 de juliol de 2021