La CUP de Tarragona demana que s’actuï sobre el patrimoni més malmès i no només sobre aquell de què es parla mediàticament

Aquesta dies, han aparegut unes pintades en el Baluard de Sant Antoni. Es tracta d’unes paraules escrites amb esprai damunt les pedres del baluard. L’alcalde Josep Fèlix Ballesteros ha expressat via Twitter el seu rebuig cap a aquesta tipus d’accions contra el patrimoni, un rebuig al qual ens afegim des del Grup Municipal de la CUP de Tarragona.

L’alcalde ha dit que “el problema dels comportaments incívics a Tarragona és una preocupant realitat” i “aquesta vegada s'han passat, és una bretolada”. La bretolada inclou uns textos en què es diu “Adriana TKM” i “Andrés”. La bretolada, però, tindrà solució ja que, tal com afirma la premsa, el Museu d'Història està treballant en el tema i Brigada Municipal també.

Des de la CUP de Tarragona, però, a banda de rebutjar aquest tipus d’acte i d’aplaudir la rapidesa de la intervenció municipal després que altres grups municipals ho denunciessin, volem recordar que aquest no és l’únic ataca contra el patrimoni cultural i històric que es produeix a la ciutat i en l’absoluta majoria dels casos no només no es fa res al respecte sinó que directament l’Ajuntament és part responsable en els corresponents deterioraments patrimonials. D’un temps ençà, des de la CUP de Tarragona s’ha denunciat aquest abandonament mitjançant la campanya “Grans Runes de Tarragona” [podeu consultar, entre d’altres, un InfoCUP monogràfic amb un catàleg de runes aquí: https://issuu.com/cuptarragona/docs/infocup_grans_runes]

En aquest sentit, volem recordar la nul·la participació de l’Ajuntament en la solució als problemes que planteja la rehabilitació i gestió d’espais patrimonials com Ca l’Ardiaca i el seu proper esfondrament si no s’hi intervé, la ja esfondrada Casa Foixà convertida en solar o els estranys intercanvis de terrenys al voltant de la Font dels Lleons.

Però, sobretot, volem recordar que el mes de maig passat, vam presentar una moció al plenari de l’Ajuntament de Tarragona en el sentit d’intervenir en diversos llocs de la ciutat, importants a nivell patrimonial, una moció que va ser rebutjada per l’Equip de Govern dient que “ja s’estava fent” i a dia d’avui podem afirmar que aquesta afirmació no era certa.

Volem recordar que vam reclamar intervencions en el següents llocs:

1. El Fòrum de la Colònia: que presentava la tanca perimetral molt malmesa, la passarel·la no estava adaptada a persones amb dificultats de mobilitat igual que la resta del conjunt. No s’hi podia accedir pel carrer Cervantes, la senyalització estava molt deixada. Estava desconnectat d’altres espais d’època romana com la cova subterrània o els edificis de la trama suburbana. Dins al monument hi havia un fort impacte visual degut a façanes deteriorades de les cases veïnes.

2. El Museu paleocristià: el 1992 va tancar temporalment per unes suposades obres de millora. El 2015 es va reobrir la Necròpolis però el Museu Paleocristià continuava sense data d’obertura. Una de les parts on hi havia es troba dins el centre comercial de Parc Central.

3. El Teatre: es trobava tancat al públic i només es podia veure a través d’una tanca d’obra que té un fort impacte visual. A la vegada que l’edifici es troba al voltant de magatzems i edificis amb mal estat al seu voltant. Al mig del Teatre encara hi havia restes (forjats i pilars de ciment) dels fonaments d’un edifici a mig construir.

Dintre del conjunt monumental declarat patrimoni de la humanitat van quedar fora de la seva designació les Coves del Llorito i la Trama suburbana, quedant d’aquesta manera apartades del conjunt monumental i consegüentment caiguessin en un desinterès institucional per la preservació.

4. Les Coves del Llorito: són la gran pedrera que a diferència de la del Mèdol, del Pont de Diable o de la Llarga ha quedat oblidada. Actualment les coves no estan senyalitzades, estan plenes de brutícia i pintades, algunes d’elles de caràcter nazi. Hi ha risc d’esfondrament.

5. La Trama suburbana: Ha patit força per la urbanització de la zona. Actualment no hi ha un pla especial de protecció dels solars encara pendents de construir. Les restes es troben disseminades i no hi ha cap pla museístic d’actuació conjunt de tota la trama.

En el dia d’avui, 4 de gener del 2017, cap d’aquests problemes ha estat solucionat. Estaria bé que, a banda d’indignar-se per unes pintades , que rebutgem explícitament com no pot ser d'una altra forma, l’alcalde Ballesteros conegués una mica més la nostra ciutat i es preocupés pel patrimoni de Tarragona.

Grup Municipal de la CUP
Tarragona, Països Catalans, 4 de gener de 2017