La CUP presenta una moció per protegir el patrimoni de la Budellera i manté la contrària a les plaques feixistes

La CUP defensarà dues mocions al proper Ple en referència a la protecció històrica i patrimonial de la Budellera. El desplegament del PPU-24 no compta amb el vistiplau d’experts en territori i arqueologia, com l’ICAC, l’Observatori del Paisatge o professors del Departament de Geografia de la URV. Els cupaires també duran al ple la moció que insta el compliment de la Llei de Memòria Històrica per eliminar la simbologia franquista dels carrers de la ciutat.

La CUP durà una proposta de protecció i estudi de la zona de la Budellera davant del desenvolupament urbanístic que s’ha proposat a l’Ajuntament de Tarragona. Aquesta vegada, la proposta política de la CUP s’encamina a valorar arqueològicament, ecològicament i paisatgística la zona de la Budellera. Aquest espai és ric en patrimoni històric, tal com indiquen el Catàleg de Béns del POUM i la Carta Arqueològica.
La portaveu cupaire, Laia Estrada, ha destacat que «insistim en el fet que som contràries a la urbanització de la Budellera, però ara que el pla comença de zero cal aprofitar per fer les coses millor, la qual cosa no és gaire difícil...». En aquest sentit, Estrada ha explicat que amb la moció insten el govern a «sol•licitar l’emissió d’informe d’impacte i integració paisatgística de la Subdirecció General de Planificació Territorial i Paisatge durant el procés de l’aprovació inicial del PPU-24».

L’arqueòloga Eva Miguel ha destacat que prèviament al desplegament del PPU-24 hi havia estudis que ja indicaven l’elevat valor patrimonial, històric i ecològic de la Budellera. Alhora, les anticapitalistes han volgut recordar que l’ICAC, la URV i l’Observatori del Paisatge han expressat la seva disconformitat amb el projecte urbanístic tal com està concebut fins a data d’avui.

Cal tenir present que des d’aquests àmbits acadèmics, reconeguts per la seva solvència, s’ha estat treballant amb anterioritat al desenvolupament del Pla parcial, tot i que s’ha obviat totalment, juntament amb el parer de l’arqueòleg municipal, que el 12 d’abril de 2016 ja va assenyalar que al Catàleg de Béns del POUM i a la Carta Arqueològica es recull la presència de la Vil·la romana de la Budellera, fets que juntament amb els altres valors patrimonials cal tindre en compte. A tall d’exemple, Miguel ha parlat de la barraca de pedra seca del Marenostrum (catalogada com a BCIL) i de la Pedrera de la Savinosa (BCIN), sense oblidar les restes romanes.

Les cupaires han afirmat que «també cal valoritzar els camins, perquè són elements patrimonials que vehiculen el territori, el vertebren i l’expliquen. Aporten una informació cabdal per comprendre el funcionament i dinàmiques del territori».

Amb aquesta iniciativa, la CUP proposa que es tinguin en compte, i es demani intervenció, de l’ICAC i de l’Observatori del Paisatge per estudiar i protegir la zona.

Finalment, per la seva banda el conseller Jordi Martí Font, ha fet públic que la CUP modificarà i mantindrà la moció ―que ja van fer pública fa unes setmanes― que insta la retirada de plaques franquistes dels carrers de la ciutat, d’acord amb les esmenes presentades pel col·lectiu Acaba amb la placa, i malgrat el que digui el govern local.

Tarragona, Països Catalans, 19 d’abril de 2017