La CUP de Tarragona lamenta l’oportunisme, l’electoralisme i la superficialitat en les mocions sobre el burca

La CUP de Tarragona s’ha volgut pronunciar també sobre el debat polític present aquestes setmanes i que fou iniciat per l’auge de Plataforma per Catalunya. Tot i constatar que “aquesta peça de vestir i d’altres de similars poden vulnerar la dignitat de la dona”, consideren “un error” afrontar el debat amb mesures prohibicionistes a través de plens municipals i/o canviar les ordenances cíviques.

Així, creuen que les mesures prohibitives proposades “no tindran cap eficàcia per eradicar l’ús del vel integral, ja que el treball s’ha de fer des d’un punt de vista pedagògic”. És, doncs, el treball en les mesures socials (la intervenció dels serveis socials cas a cas), les mesures a l’escola (educació en valors, respecte…), la promoció de polítiques d’igualtat… el que canviarà certs comportaments, segons la CUP.

Per altra banda, critiquen que les mocions que es volen presentar “s’han tirat endavant sense diàleg social previ, sobretot en el cas de les dones musulmanes, que són les qui haurien d’haver estat escoltades prioritàriament”.

Lamenten que CiU i el PP, que impulsen la primera moció per prohibir la peça de roba, “tant sols s’adrecen als seus votants amb afany electoralista. Els polítics d’aquests partits no tenen cap sentit de la responsabilitat política davant l’augment de la xenofòbia – i més concretament l’islamofòbia – que podria derivar-se d’aquestes mesures populistes. Volent solucionar un problema de gènere estan atiant un problema cultural”. Pel que fa al PSC-PSOE de Tarragona, que titllen de poca maduresa política, diuen que “davant d’una pressió de la dreta i per por a perdre possibles vots hagi optat per tirar endavant també mesures prohibicionistes amb una moció de característiques similars i sense cap mena de diàleg previ”. Dubten que aquests partits hagin tingut un assessorament tècnic previ (no únicament en el pla jurídic, sinó en un àmbit interdisciplinar sobre els drets de les dones i l’impacte de gènere d’aquesta mesura) i anuncien que l’aprovació d’aquesta moció “només garanteix el no ús d’una peça de roba en certs espais, i mantenim els dubtes que pugui ser una mesura d’avançament cap a la no discriminació envers la dona”.